Τρίτη 16 Ιουνίου 2020

Πως να καλλιεργήστε διάφορες δεξιότητες και τη φαντασία του παιδιού σας

Aρκετοί γονείς άθελά τους σαμποτάρουν ιδιαίτερα τη δημιουργικότητα και την φαντασία των παιδιών τους, στερώντας τους έτσι το δικαίωμα να αναπτύξουν τις δεξιότητες αυτές. Τι κάνουν όμως λάθος;  Παρακάτω ακολουθούν κάποιοι τρόποι για να τις καλλιεργήστε στα παιδιά σας
    http://picasion.com/
  • Σύμφωνα με τελευταίες μελέτες οι ανταμοιβές (δώρα) αναστέλλουν διάφορες δεξιότητες, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών. Οι γονείς αυτό που πρέπει να θέλουν είναι να έχουν παιδιά με κίνητρο κι όχι παιδιά τα οποία θα κάνουν τα πάντα για ένα αυτοκόλλητο ή για ένα κομμάτι σοκολάτας.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ζωγραφίσει, να κάνει κατασκευές, να διαβάσει βιβλία, παραμύθια, να παίξει στη φύση, να κάνει συλλογές. Μέσα π.χ. από την ζωγραφική, το παιδί μπορεί να εκφράσει και να διαχειριστεί έντονα συναισθήματα, όπως ο θυμός ή το άγχος.
  • Όσο διορθώνετε τα λάθη ή κάνετε τις εργασίες τους, τους στερείτε το δικαίωμα της μάθησης. Δεν τα αφήνετε να κατακτήσουν σημαντικές δεξιότητες που είναι χρήσιμες για τη ζωή τους.
  •  Οι μεγάλες προσδοκίες από μέρους σας μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα στα παιδιά. Αποφύγετε να τους κληροδοτήσετε δικά σας ανεκπλήρωτα όνειρά και απωθημένα.
  • Επίσης κάτι άλλο που σκοτώνει τη δημιουργικότητα των παιδιών είναι ένα υπερβολικά φορτωμένο πρόγραμμα. Τα παιδιά σήμερα είναι πιο απασχολημένα από ποτέ. Φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, πιάνο, χορό κι ένα σωρό εξωσχολικές δραστηρίοτητες. Χρόνος για παιχνίδι ελάχιστος. Οι μικροί με μία τόσο φορτωμένη ατζέντα χάνουν και κάτι ακόμη. Το δικαίωμα στη βαρεμάρα. Η βαρεμάρα ενισχύει τη φαντασία και η φαντασία με τη σειρά της ενισχύει τις ιδέες και τη δημιουργικότητα. Συχνά λέμε: «έχω ανάγκη να μην κάνω τίποτα και να γεμίσω τις μπαταρίες μου». Όμως δεν εφαρμόζουμε την ίδια τακτική στα παιδιά. Σε στιγμές που «δεν κάνουμε τίποτα» το μυαλό μας κατεβάζει τις καλύτερες ιδέες.
  •  Η τελειότητα δεν υπάρχει και γι΄αυτό μην τη ζητάτε απ΄τα παιδιά σας. Αφήστε τα να ρισκάρουν, να δοκιμάσουν και φυσικά να κάνουν λάθη και να χάνουν. Μόνο έτσι θα μάθουν και θα γεμίσουν από εμπειρίες. Μπορεί να είναι οδυνηρό και δύσκολο για έναν γονιό να αφήσει το παιδί του να κάνει λάθη γιατί νιώθει πως μπορεί να το προστατεύσει ή να το βοηθήσει να κερδίσει χρόνο. Όμως, τους στερείτε το δικαίωμα του να μάθει. Να μάθει να δίνει λύση στα προβλήματά του, κάτι που το κάνει πιο ανεξάρτητο, υπεύθυνο και δημιουργικό..   
  • Τα παιδιά μεγαλώνουν σε ένα σύστημα που τους διδάσκει ότι «υπάρχει μόνο μία σωστή απάντηση». Τα περισσότερα παιχνίδια συνοδεύονται από οδηγίες και στους μικρούς δίνονται ελάχιστα περιθώρια επιλογής. Ωστόσο, οι επιλογές εξερεύνησης είναι απαραίτητες για την ενίσχυση της κριτικής σκέψης. Τα παιδιά με δημιουργικότητα εκφράζουν ελεύθερα εναλλακτικές προτάσεις για την επίλυση προβλημάτων και είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν την περιέργειά του.
  • Συζητήστε με το παιδί σας για διάφορα θέματα και αναπτύξτε επιχειρήματα, διαφωνήστε και επιτρέψτε του να εκφράσει διαφορετική γνώμη. Ενθαρρύνετέ το να βρει διαφορετικές λύσεις σε κάποιο ζήτημα ή πρόβλημα. Επίσης να είστε ξεκάθαροι στα όρια και να τηρούνται.
  • Προσφέρετε στο παιδί σας το βασικό συστατικό για τη δημιουργική σκέψη, άφθονο χρόνο! Τα παιδιά χρειάζονται ελεύθερο  χρόνο για να παίξουν και να αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη, χωρίς να περιορίζονται από τις οδηγίες των ενηλίκων ή από εμπορικά παιχνίδια που δεν αφήνουν περιθώρια για αυτοσχεδιασμό. 
  • Ένα άλλο βασικό συστατικό για την ανάπτυξη διαφόρων δεξιοτήτων είναι ο χώρος και το περιβάλλον του παιδιού. Αφήστε τα ηλεκτρονικά στην άκρη που σκοτώνουν την δημιουργικότητα και αξιοποιήστε τις δυνατότητες που σας δίνει η φύση για να την καλλιεργήσει το παιδί σας: αφήστε το να εξερευνήσει την παραλία, να μαζέψει βότσαλα, να ψάξει για κοχύλια, να χτίσει κάστρα, να μετρήσει σύννεφα  στον ουρανό και να φανταστεί με τι μοιάζει το σχήμα τους
  • Παίξτε παιχνίδια δημιουργικότητας (π.χ. στο αυτοκίνητο, στην παραλία) όπου κοιτάζοντας τα σύννεφα λέτε τι βλέπετε στο σχήμα τους (χωρίς να κρίνετε όμως σωστό ή λάθος), ή προσπαθώντας να βρείτε όσο περισσότερες διαφορετικές χρήσεις για ένα αντικείμενο, όπως π.χ. ένα τούβλο.
ΠΗΓΕΣ: www.childsafety.gr, www.paidorama.com, www.newsnowgr.comHYPERLINK "http://www.newsnowgr.com/"