Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2020

Η ένταξη των παιδιών με κινητικές αναπηρίες στο σχολείο και στον αθλητισμό

https://picasion.com/

Τα σχολεία όλων των βαθμίδων έκλεισαν και πάλι, λόγω της έξαρσης της πανδημίας του κορωνοϊού. Από σήμερα Δευτέρα, τα Δημοτικά σχολεία  και για δυο εβδομάδες, θα είναι κλειστά και τα μαθήματα θα γίνονται μέσω τηλεκπαίδευσης. Η τηλεκπαίδευση θα ξεκινήσει την Τετάρτη, θα είναι υποχρεωτική, η κάθε διδακτική ώρα θα έχει διάρκεια 30’ και θα πραγματοποιείται από τις 2.10 έως τις 5.20 μμ. Θα λειτουργήσει με δύο τρόπους α) την Εκπαιδευτική Τηλεόραση το πρωϊ και β) την σύγχρονη τηλεκπαίδευση, μάθημα μεσω webex. Προτού ξεκινήσει η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση από το σπίτι, θα ήθελα να αναφερθώ με μία ανάρτηση στα παιδιά, στους μαθητές ΑμεΑ (όπου σημαίνει Άτομα με Αναπηρία), ορμώμενη από ένα σχολικό περιστατικό που έγινε πριν από κάποιες μέρες. Σε Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, θα αναφερθούμε άλλη φορά και γράφεται ΑμΕΑ

Στην σχολική κοινότητα καθημερινά μπορούν να συμβούν διαφόρων ειδών ατυχήματα, κυρίως όμως  στην γυμναστική και στο διάλειμμα όπου υπάρχει δράση. Τις προάλλες έτυχε να συμβεί ένα μικρό ατύχημα σε έναν μαθητή με αναπηρία. Ενώ κατέβαινε την μπάρα των ΑμεΑ με το καροτσάκι, προφανώς δεν εκτίμησε σωστά την ταχύτητα και έπεσε. Είχε μια πτώση αλλά ευτυχώς δεν χτύπησε. Τον σηκώσαμε μαζί με μια δασκάλα και τον βάλαμε στο καροτσάκι, κατόπιν μας ευχαρίστησε με ένα χαμόγελο διάπλατο και συνέχισε λες και δεν συνέβη τίποτα. Προσωπικά για μένα ήταν άλλο ένα μάθημα ζωής που σε δίδασκει τι σημαίνει η λέξη ευγνωμοσύνη...ευγνωμοσύνη για όλα όσα μας έχουν δοθεί από τον Θεό και ότι στην ζωή τίποτα δεν είναι δεδομένο και όλα είναι ρευστά (το βλέπουμε και σήμερα με τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που ζούμε με τον κορωνοϊό). Αυτά τα παιδιά των ΑμεΑ, αυτοί οι άνθρωποι που μπορεί να γεννήθηκαν με μια αναπηρία ή να βρέθηκαν σε μια κατάσταση τέτοια μετά από ένα ατύχημα, παρά τις αντιξοότητες, παρά τις δυσκολίες, δεν το βάζουν κάτω και καταφέρνουν πράγματα που πολύ λίγοι μπορούν να πετύχουν, είναι οι πραγματικοί ήρωες της ζωής

Ο αθλητισμός, η γυμναστική αποτελεί για πολλούς μια καθημερινή συνήθεια, ένα χόμπι. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι όλων μας και τα οφέλη πολλά. Ο άνθρωπος θα πρέπει να ασχολείται  με τον αθλητισμό από τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Όταν αναφερόμαστε στα παιδιά συμπεριλαμβάνουμε ΟΛΑ τα παιδιά, καθώς δεν θα πρέπει να αποτελεί εξαίρεση ο αθλητισμός για τα ΑμεΑ. Έχει σημειωθεί ότι  όταν τα παιδιά  με αναπηρία, αθλούνται με τον σωστό τρόπο, ανάλογα πάντα με την ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού, τόσο η υγεία,η ενδυνάμωση αλλά και η ψυχολογία αυτών, προοδεύει και βελτιώνεται. Ο αθλητισμός, η γυμναστική αποτελεί ένα κίνητρο για αυτά τα άτομα, να βγουν από το σπίτι, να δημιουργήσουν και τελικά, να ξεφύγουν από το περιθώριο που οι συνθήκες και η νοοτροπία του κόσμου τα έχουν οδηγήσει. Άλλωστε η προσπάθεια μετράει και η δύναμη ψυχής που δίνουν! Από το γεγονός λοιπόν, ότι καταθέτουν αυτή τη δύναμη και τη θέληση αντιλαμβανόμαστε ότι ο αθλητισμός συμβάλλει πολύ θετικά στα παιδιά αυτά. Δουλεύει πολύ το κομμάτι της ψυχολογίας τους και της πνευματικής ανάπτυξης. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι ειδικά στα σχολεία, υπάρχει  κάποια επιθετικότητα  μερικών παιδιών, απέναντι σε παιδιά με κινητικά προβλήματα και περιθωριοποίηση. Η UNICEF προσπαθεί να προωθήσει το μήνυμα της αναγνώρισης όλων των παιδιών ως ισότιμων μελών της κοινωνίας και του σεβασμού απέναντι στα δικαιώματά τους. Δείτε και το σχετικό animation που δημιούργησε προκειμένου να μας ευαισθητοποιήσει πάνω στο θέμα

                

Παρακάτω δείτε ένα πολύ συγκινητικό βίντεο ''Ρόδα είναι και γυρίζει''. Στόχος του βίντεο όπως αναφέρουν οι συντελεστές, είναι να τονιστεί πως τα άτομα με αναπηρία, έχουν τις ίδιες ανάγκες με τα άτομα χωρίς αναπηρία. Η ίση συμμετοχή τους στη ζωή προϋποθέτει ίση μεταχείριση αυτών ως πολίτες, παιδιά, άνθρωποι.    

                
 
 Τι διδάσκει ο αθλητισμός, η φυσική αγωγή από  παιδαγωγικής πλευράς ιδιαίτερα στο σχολείο;

Διαφορετικότητα.Τα υπόλοιπα παιδιά μαθαίνουν να δέχονται τα παιδιά με αναπηρίες  και να τα σέβονται όπως ακριβώς είναι. Από τη στιγμή που αθλούνται στον ίδιο χώρο με τους υπόλοιπους συμμαθητές και δεν απομακρύνονται σε ξεχωριστό μέρος , έτσι γίνονται όλοι μία ομάδα μαζί ,ασχέτως εάν ακολουθούν όλοι τις ίδιες δραστηριότητες. Το να παραμένει ένα παιδί με αναπηρία, την ώρα της γυμναστικής, στο ίδιο μέρος και να μην απομακρύνεται, είναι πάρα πολύ θετικό και σημαντικό για το ίδιο παιδί.

Υγεία και Διατροφή. Μέσα από το θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος της γυμναστικής, μαθαίνουμε στα παιδιά με αναπηρίες με τη μορφή παιχνιδιού, να τρέφονται σωστά και να μπορούν να διατηρούν τα ιδανικά κιλά τους ανάλογα με το πρόβλημα-ιδιαιτερότητα του καθενός. Αυτό πάντα απαιτεί και την ενημέρωση και συνεργασία της οικογένειας για να υπάρχει μία κοινή σωστή πορεία για το παιδί.